Sider

torsdag 3. juni 2010

Krysseren Blücher


I dag har jeg lest ferdig boka "Krysseren Blücher" av Alf R. Jacobsen. Boka omhandler det som skjedde natt til 9. april 1940 ved Oscarsborg festning. Den er også en snartur innom det som skjedde i Horten samme natten. I starten av boka får man et inblikk i hvorfor og hvordan Hitler planla angrepet på Norge. Man får også vite hvordan den norske regjeringen hadde nedprioritert landets forsvar. Hoveddelen av boka handler om det som skjedde under angrepet som førte til at Blücher ble senket. Mens jeg leste fikk jeg veldig stor respekt for festningskommandanten oberst Birger Eriksen. Hadde ikke han tatt den vanskelige avgjørelsen om å skyte med skarpt mot krysseren, hadde kongehuset og regjeringen vært i enda større fare. Under selve angrepet var også torpedobateriet på Nordre Kaholmen sentralt, av den grunn at kommandørkaptein Anderssen fyrte av 2 undervannstorpedoer. All ære til de to mennene, og alle de andre som turte å følge en beslutning som ikke var godkjent i fra det høyeste hold. På slutten av boka ble jeg irritert da jeg leste hvordan enkelte av oberst Eriksen underoffiserer klarte å sverte han med løgn om hvordan Oscarsborg overga seg. Kommisjonen gadd ikke sjekke fakta, bare hørte på den sammensnekra historien underoffiserene hadde satt sammen for å sette Oberst Eriksen i dårlig lys.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...