Sider

lørdag 13. august 2011

I dag hadde bestefar blitt 100 år


I dag hadde min bestefar hatt 100 års dag hvis han hadde levd. Det er nesten 14 år siden han døde, så det begynner å bli en stund siden. Jeg skal innrømme at jeg har tenkt en god del på de gode minnene jeg har etter bestefar i dag, mesteparten av dem er gode ting som bestefar og jeg gjorde sammen. En av de tingene jeg husker mest er all kortspillinga som foregikk ved kjøkkenbordet. Det var bestefar som lærte meg de fleste kortspillene jeg kan og vi spillte ofte kort sammen. Jeg husker også en gang bestefar skulle passe på storebroren min og meg når vi gikk på barneskolen. Bestemor og mamma skulle bort en eller annen plass. Mamma hadde forberedt oss på at den dagen måtte vi ikke forvente oss varm middag som vi pleide å komme hjem til, men brødskiver. Overaskelsen var stor hos meg da bestefar hadde vært på butikken og kjøpt pølser og pølsebrød til oss som han varmet når vi kom til Heia. Skoleboller hadde han også kjøpt til oss. Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg egentlig skjønt at dette var bestefar i et nøtteskall. Han gjorde omtrent hva som helst for at vi barnebarna skulle ha det bra. Når vi kom på besøk til bestemor og bestefar satt for det meste bestefar i stolen sin å kikket ut over innseilinga til Borshavn gjennom stuevinduet. Han kunne navnene på alle de lokale fiskebåtene og visste også hvem som eide dem. Kikkerten var heller ikke langt unna, han måtte ha med seg navnene på fraktebåtene som passerte ute på sjøen. Han tenkte nok mange ganger på sine egne mange år på sjøen på skøyta han hadde eid når han satt der og betraktet båttrafikken.
Bestemor og bestefar bodde bare 1 kilometer fra oss i oppveksten og det førte til at jeg fikk et veldig godt forhold til dem. Jeg føler meg heldig som fikk ha det slik i barndommen og i ungdomsårene.

2 kommentarer:

  1. Slike minner er kjekke å ha :) OG det er viktig å minnes de som ikke er med oss lengre :) Bestefaren din hørtes ut som ein skikkelig grom kar :) (det var bestefaren og morfaren min også) :D

    SvarSlett
  2. Så skjønt å lese om noen av dine mange minner fra din bestefar (og bestemor)! Tenk så mye den generasjonen betyr for barnebarn! Jeg har også utrolig mange minner fra mine besteforeldre, og de står som mine grunnsteiner i livet! Alle ferier var jeg der, og de tilførte meg så mye. Gode minner og mange gode ord og handlinger! Godt å ha med seg!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...