Sider

tirsdag 19. april 2016

Bestemor 100 år


I dag hadde bestemor blitt 100 år. Bestemor og bestefar bodde en kilometer i fra oss når jeg vokste opp. Jeg tilbragte mye tid på Heia hos dem i oppveksten. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg ville. De er akkurat som jeg husker dem på dette bildet. Katten til naboen er også med. Pippi fikk en god del middagsrester, så den var der mye. Husker at var det noen rester etter middag så var kommentaren fra begge at nå får Pippi også noe.

Det er mange minner som kommer når jeg tenker på bestemor. Noe av det jeg husker best er alle de gangene vi lagde vaffler eller pannekaker. Da satt jeg ofte på kjøkkenbenken mens jeg hjalp til med røring av røra, og etter hvert steking når jeg ble eldre.

Noe av min interesse for håndarbeid kommer nok fra mye tid sammen med bestemor. Hun broderte alltid på ett eller annet, og hun hadde en kurv med stoffbiter og smårester av sytråd som jeg kunne leke med. Etter hvert kom det også strikkepinner og litt smårester meg garn der og. Jeg husker de kveldene jeg skulle overnatte der satt bestemor og jeg med hvert vårt håndarbeid ved plassen hennes. Når jeg gikk på aktivitørlinja på videregående ble også en god del kvelder tilbrakt hos bestemor mens hun lærte meg å strikke sokker. Jeg strikker enda sokker etter den måten bestemor lærte meg.

Bestemor hadde humor, og det la hun ikke sjul på. Jeg husker en gang jeg var på besøk hos henne på gamlehjemmet. Vi satt og så på OL sendingen i fra Torino i 2006. Det var kunstløp i par som ble sendt og vi fant ut at neste gang ville vi være med. Jeg som var sterkest i armene måtte løfte, så skulle hun ta seg av piruettene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...